4 فروردين 1389 / 8 ربيع الثاني 1431 / 24 مارس 2010
4 فروردين 1389 / 8 ربيع الثاني 1431 / 24 مارس 2010
4 فروردين 1389 / 8 ربيع الثاني 1431 / 24 مارس 2010 |
|
|
آيتاللَّه شيخ علي مرندي در سال 1287 ش (1326 ق) در شهرستان مرند به دنيا آمد و مقدمات علوم را در همان شهر به پايان برد. وي در سال 1314 براي فراگيري سطوح بالاي علمي راهي نجف اشرف گرديد و در محضر استوانههاي علمي زمان همچون: شيخ الشريعه اصفهاني، آخوند ملامحمدكاظم خراساني و سيدمحمد كاظم يزدي به درجه رفيع اجتهاد دست يافت. آيتاللَّه مرندي پس از سالياني حضور در نجف، خود، يكي از مردان علمي و فقهي آن حوزه گرديد و جمعي از فضلا و فرهيختگان در حلقه درس او حاضر ميشدند. او فردي پرهيزگار، عابد، متين، خوشاخلاق، متواضع، خوش قلب و پاك نفس بود و به مظاهر فريبنده زندگي دلبستگي نداشت. آيتاللَّه مرندي در طول حيات پربار علمي خويش آثار متعدد با ارزشي تاليف كرد كه شرح تبصرة المتعلمين علامه حلي در يازده جلد، هداية المؤمنين، حاشيه بر مكاسب و تقريرات درس شيخ الشريعه اصفهاني از آن جملهاند. اين فقيه جليل در مرند از شأن و اعتبار و احترام فوقالعادهاي برخوردار بود و برخي از مردم خطه آذربايجان در مسائل علمي به ايشان مراجعه مينمودند. آيتاللَّه مرندي سرانجام در اوايل فروردين 1339 ش برابر با 14 جماديالثاني 1379 ق در 53 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در قبرستان واديالسلام نجف اشرف به خاك سپرده شد. |
آيتاللَّه سيدعلي برقعي رضوي قمي در حدود سال 1260 ش (1398 ق) در خاندان سادات معروف برقعي و در خانوادهاي عالمپرور در قم به دنيا آمد. وي در ابتدا مقدمات و سطوح حوزه را فرا گرفت و سپس به درس خارج حضرات آيات: محمد ارباب، شيخ ابوالقاسم كبير قمي و شيخ عبدالكريم حائري يزدي راه يافت. آيتاللَّه برقعي سپس براي تكميل تحصيلات خويش راهي نجف اشرف گرديدو در محضر عالماني همچون آيات عظام: سيد ابوالحسن اصفهاني و ميرزاي ناييني به سطوح والاي علمي دست يافت. ايشان پس از سالياني توقف در نجف، به تهران عزيمت نمود و به درس و بحث و تاليف و ارشاد مردم همت گماشت و منشا كارهاي خير گرديد. از اين دانشور فرهيخته آثاري بر جاي مانده كه الهي نامه، بطون خمسون، فلسفه شهادت و ديوان اشعار از آن جملهاند. آيتاللَّه برقعي سرانجام در اوايل فروردين 1353 ش برابر با بيست و هفتم صفر 1394 ق در 93 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و رخ در نقاب خاك كشيد. |
آيتاللَّه شيخ علي اصغر احمدي شاهرودي در سال 1302 ش (1342 ق) در يكي از توابع شاهرود به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتي را در زادگاهش سپري ساخت. وي سپس در 16 سالگي راهي حوزه علميه قم شد و پس از چندي از محضر استاداني همچون آيات عظام: سيدمحمد حجت كوهكمرهاي و سيد محمد محقق داماد بهره برد. ايشان همچنين در دوره درس اصول امام خميني در قم نيز شركت كرد. آيتاللَّه احمدي مدتي نيز در حلقه درس آيتاللَّه سيدحسين بروجردي در شهرستان بروجرد حاضر شد و از وجودشان استفاده نمود. اين فقيه فرزانه از آن پس در نجف اشرف اقامت گزيد و از استوانههاي علمي حوزه علميه نجف از قبيل آيات عظام: آخوند ملامحمد كاظم خراساني، سيدمحسن حكيم و سيدابوالقاسم خويي مستفيض گرديد. ايشان سرانجام در تاريخ چهارم فروردين 1371 ش برابر با هفتم رمضان 1411 ق در زمان حكومت خفقانبار حزب بعث، هنگام تشرف به حرم مطهر امام علي(علیه السلام) مورد حمله ناجوانمردانه مزدوران بعث عراق قرار گرفت و در 69 سالگي به شهادت رسيد. جنازه ايشان سه روز در آنجا ماند تا اينكه برخي از روحانيان با لباس مبدل توانستند جنازه وي را ربوده و به خاك بسپارند. |
|
چون شاه عباس صفوي خود را از نظر قواي نظامي نيرومند يافت به فكر بازپسگيري شهرهايي افتاد كه در شمال غربي ايران به عثمانيها واگذاشته بود. نخست به تبريز حمله برد و از آن جا به ايروان تاخت و از آن به بعد شهرهاي غربي ايران را از دست عثمانيها خارج ساخت و به ايران ملحق گردانيد. |
سيدمرتضي كشميري نزد دايى و والد بزرگوارش به كسب علوم ديني پرداخت و در سنين نوجواني به درجات علمي نايل گرديد. در سال 1284 قمري همراه دايي خويش به عتبات عاليات عزيمت نمود. وي در آنجا از حوزهي درس علامه سيدمحمد عباس تستري، آخوند ملامحمد اردكاني، ميرزا حبيباللَّه رشتي و ميرزا محمد حسن شيرازي بهره برد و به مقام عالي علمي رسيد. سيد داراي شخصيت عرفاني و داراي كرامات عجيبي بوده است. |
پس از به قدرت رسيدن محمدعلي شاه و بياعتنايى او به مشروطه، مردم تبريز دست به قيام زده و با رهبري باقرخان و ستارخان نداي مشروطه سر دادند. پس از آن تبريز توسط قواي دولتي ماهها به محاصره درآمد ولي توفيقي جهت تصرف شهر، براي شاه به دست نيامد. مقاومت سرسختانهي مردم تبريز ده ماه به طول انجاميد و سرانجام در ربيع الثاني 1327 ق هنگامي كه سربازان روس به بهانهي حمايت از خارجيان وارد اين شهر شدند، اين محاصره پايان يافت. |
ملافتحاللَّه اصفهاني معروف به شيخ الشريعه در دوازدهم ربيعالاول سال 1266 ق در اصفهان به دنيا آمد. پس از فراگيري مقدمات در اصفهان و مشهد، در سال 1295 ق راهي نجف اشرف گرديد و از محضر عالمانِ گرانقدري همچون ملااحمد سبزواري، محمد حسين كاظميني و ميرزا حبيباللَّه رشتي استفاده برد. از شاگردان او ميتوان آيات عظام: محمد تقي خوانساري، عبدالكريم حائري يزدي، محمدحسين بروجردي، سيد ابوالقاسم خويى، سيد شهابالدين مرعشي نجفي، سيد محسن حكيم و محمد علي شاه آبادي را نام برد. شيخ الشريعه با توجه به اقتضائات زمان وارد ميدان عمل ميشد و در امور سياسي متعددي دخالت مستقيم داشت. ايشان يكي از رهبران اصلي نهضت اسلامي مردم عراق عليه استعمار انگلستان در سال 1920 م بود. شيخ الشريعه، براي ارتقاء سطح علمي طلاب، كتابخانهي مهمي ايجاد كرد كه دانشپژوهان از آن استفادهميكردند. اين عالم رباني در 73 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم امام علي(علیه السلام) به خاك سپرده شد. |
فريدريش اِنْگِلْسْ فيلسوف و نظريهپرداز برجسته آلماني در 24 مارس 1820م در خانوادهاي مرفه در آلمان متولد شد. وي فرزند يكي از صنعتگران آلماني بود و پس از مرگ پدر وارث ثروت هنگفت او شد. انْگِلْسْ در جواني با كارل ماركس اقتصاددان آلماني آشنايى يافت و مدت 40 سال با كارل ماركس همراه بود و وي را با مسائل و مباني اقتصادي آشنا نمود. آنگاه ماركس را مورد حمايتهاي مالي قرار داد و به او در ارائه انديشههايش كمك رسانيد. در كنار اين روابط و همكاري، انگلس خود نيز به تدوين و طرح عقايدش ميپرداخت. وي در 24 سالگي مقاله "رئوس انتقاد از اقتصاد سياسي" را منتشر نمود و در آن، پس از بررسي و تحليل سرمايهداري، به عنوان يك نظام اقتصادي مبتني بر مالكيت خصوصي و كشمكش طبقاتي، تناقضات موجود در نظريات اقتصادي ليبرال را مورد انتقاد قرار داد. همفكري انگلس با ماركس باعث شد تا مرام "سوسياليسم" را به اتفاق يكديگر تبليغ و ترويج نمايند و در نگارش كتابها و رسالات فلسفي به همراه هم اقدام نمايند. انگلس پس از شركت در اجتماع سوسياليستها در لندن، به همراه ماركس وظيفه يافت كه با نگارش و انتشار بيانيهاي، فلسفه و اهداف كمونيستها را تشريح نمايد. اين بيانيه در نهايت در فوريه 1848م با امضاي ماركس و انگلس منتشر شد و پس از چندي، جنجال زيادي به راه انداخت. از ديدگاه انگلْس ايدئولوژي از دو بخش تشكيل يافته است: بحث در علوم فيزيك، شيمي و تكنولوژي و به طور عام، علم و دانش بخش نخست آن را تشكيل ميدهد و قسمت دوم از مسائلي چون حقوق، قانون، اخلاقيات، هنر، فلسفه و مذهب تشكيل شده است. از ديدگاه اقتصادي انگلْس جزء اول اهميت ويژهاي دارد و ارزشي كه براي بخش دوم مطرح ميشود، ناشي از خطاي ذهني است. بايد يادآوري كرد كه بيشتر فرضيههاي علمي كه انگلْس انديشههاي خود را با آنها توجيه مينمايد تا حد زيادي رد شده است. از نظريات مهم وي پايهريزي انديشه ماترياليسم ديالكتيك است. اين انديشه كه توسط فريدريش هِگِل ديگر فيلسوف آلماني مطرح گرديد در تفكرات انگلس جايگاه ويژهاي يافت. ماترياليسم به مادي بودن جميع پديدهها اعتقاد دارد و ديالكتيك وابستگي پيشرفت و تكامل با كشمكش و نزاع دروني را مدنظر قرار داده است. از نظر انگلس تكامل جهان واقعي، اعم از جامعه و طبيعت، برطبق توالي تضاد و نتيجه انجام ميگيرد. وي همچنين كوشيد ماركسيسم را بر يك اساس مبتني بر قواعد علوم طبيعي بسط دهد. انديشههاي انگلس امروزه به عنوان يك نظريه جهت نقد و بررسي مطرح ميشود. فريدريش انگلس سرانجام در پنجم اوت 1895م در هفتاد و پنج سالگي درگذشت. |
|
|
ژنرال حسين محمد ارشاد، يكي از افسران عاليرتبه ارتش بنگلادش بود كه از سال 1978م به رياست ستاد ارتش اين كشور رسيد. وي كه به شدت از توسعه روابط با غرب جانبداري ميكرد، همواره مترصد فرصتي براي كنار زدن رقباي خود و به دست گرفتن رهبري كشور بود. زمينههاي قدرت مطلق ارشاد، پس از ترور ژنرال ضياءالرحمن، زمامدار وقت بنگلادش و بر روي كار آمدن نظاميان مهيا شد. اما جانشين ضياءالرحمن نيز بيش از سه ماه دوام نياورد و در طي كودتايى در 24 مارس 1982م، ژنرال حسين محمد ارشاد قدرت را در دست گرفت. با اين حال سلطه ارشاد بر بنگلادش همواره مورد مخالفت اكثريت مردم اين كشور بود و تظاهرات زيادي عليه نظاميان شكل ميگرفت. ژنرال ارشاد در شرايطي كه قانون اساسي بنگلادش، كمترين مجالي براي اعمال قدرت نظاميان در كشور بنگلادش در نظر نگرفته بود، زمامدار اصلي و حاكم مقتدر و مطلق اين كشور محسوب ميشد. ارشاد در نهايت، در حالي كه در اوج قدرت به سر ميبرد، در 12 دسامبر 1983م در يك اقدام غيرمنتظره، خود را رئيس جمهور بنگلادش ناميد. اين امر مخالفتهاي مردمي را عليه ارشاد افزايش داد. از اين رو، ژنرال ارشاد نيز علاوه بر سركوبي مقاومتهاي مردمي، دانشگاهها رابه منظور جلوگيري از تجمع دانشجويان تعطيل كرد و انتخابات پارلماني را به دفعات به تعويق انداخت. ارشاد در اوايل سال 1985م در اوج نارضايتي مردم از وي، يك انتخابات فرمايشي برگزار كرد و مدعي شد كه 95 درصد آراء 48 ميليون نفر واجد شرايط رأي در اين كشور را به دست آورده است. از آن سال به بعد وي همواره در انتخابات نمايشي رياست جمهوري يا پارلماني، صاحب بيشترين آراء بود در حالي كه وضع اقتصادي و سياسي بنگلادش روز به روز وخيمتر ميشد. در نهايت، ژنرال ارشاد در چهارم نوامبر 1990م توسط يك شوراي نظامي بركنار شد و در 12 ژوئن 1991م به ده سال زندان محكوم گرديد. |
مسجد جامع گنجه كه از بناهاي تاريخي جمهوري آذربايجان به شمار ميرود، از سال 1920م و پس از قدرت گرفتن حكومت الحادي كمونيستي در اتحاد جماهير شوروي سابق، به حالت تعطيل درآمده بود. مسجد جامع گنجه تا پايان عمر زمامداران كمونيست در همان حال باقي ماند تا اين كه با فروپاشي نظام اتحاد جماهير شوروي، سرانجام در 24 مارس 1989م، طي مراسمي همراه با برگزاري نماز جماعت، پس از هفتاد سال تعطيلي، بازگشايي شد. همچنين به دنبال برخي تحولات سياسي در شوروي سابق و جمهوريهاي آن و با توجه به خواست همگاني مسلمانان جمهوري آذربايجان، دهها مسجد بازسازي و مورد استفاده آنها قرار گرفت. |
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}